Serviciul rezidențial adulți și al comisiilor de specialitate

Ascultă Pagina
Serviciul rezidențial adulți și al comisiilor de specialitate

9.1. Compartimentul comisiilor de specialitate
a) întocmeşte proiectul ordinii de zi al şedinţelor Comisiei pentru protecţia copilului;

b) verifică dosarul copilului sub aspectul îndeplinirii condiţiilor stabilite de Hotărârea
Guvernului nr. 502/2017 privind organizarea şi funcţionarea comisiei pentru protecţia copilului;
c) înregistrează cererile de audiere adresate de către copii şi aduce la cunoştinţă modul cum au
fost soluţionate;
d) convoacă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau telefonic cu cel puţin 5 zile
înainte de data şedinţei, persoanele care trebuie să fie prezente la discutarea cazurilor ce îi
privesc;
e) întocmeşte procesele-verbale privind desfăşurarea şedinţelor Comisiei pentru protecţia
copilului;
f) redactează în termen legal hotărârile de protecţie (instituiri, menţineri, revocări) adoptate în
şedinţele Comisiei pentru protecţia copilului;
g) redactează certificatele de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap ale copiilor
precum şi hotărârile care aprobă eliberarea lor;
h) redactează atestatele de asistenţi maternali profesionişti;
i) redactează avize favorabile pentru tabere şcolare, deplasarea copiilor în afara localităţilor de
domiciliu, măsuri speciale a plasamentului pentru copii proveniți din alte județe, precum și avize
favorabile pentru plasamentul în alte judeţe a copiilor proveniţi din judeţul nostru;
j) asigură transmiterea dosarelor primite pe bază de proces verbal de la Serviciul de evaluare
complexă copii și persoane adulte cu dizabilități către Comisia de evaluare a persoanelor adulte
cu handicap;
k) gestionează registrele specifice;
l) comunică hotărârile și alte documente emise de către Comisie persoanelor și altor instituții
abilitate;
m) ține evidența desfăşurării şedinţelor Comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
n) redactează certificatele de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap, în termen de trei
zile lucrătoare de la data şedinţei Comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
o) redactează deciziile de menţinere/internare/revocare în centre de tip rezidenţial pentru
persoane adulte, stabilite de către Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap și
gestionează registrul special în care sunt înregistrate;
p) verifică întreaga documentaţie necesară la dosarele persoanelor care solicită internarea în
centre rezidenţiale pentru adulţi;
q) ţine evidenţa dosarelor persoanelor cu handicap transferate în/din alte judeţe;
r) întocmește procesele verbale privind desfăşurarea şedinţelor Comisiei de evaluare a
persoanelor adulte cu handicap;
s) informează şi îndrumă orice persoană fizică sau juridică interesată cu privire la modalitatea de
încadrare într-un grad de handicap (copii sau adulţi), cu privire la internarea în centre de tip
rezidenţial pentru persoane adulte, privind drepturile băneşti, contestaţii etc.;
ș) transmite Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap contestațiile
formulate împotriva certificatului de încadrare în grad de handicap, de asemenea transmite
deciziile primite de la Comisia superioară către contestatari;
t) întocmeşte, redactează, răspunsuri la petiţii/cereri/sesizări adresate Comisiei pentru protecţia
copilului şi Comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, care vor fi semnate de către
preşedinte celor două comisii sau de către directorul executiv adjunct al Direcţiei Generale de
Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului a Judeţului Suceava, după caz;
ț) întocmește diferite situații statistice și informative conexe activității de bază, solicitate de către
instituția noastră, organe și foruri tutelare.

9.2. Compartimentul persoane adulte aflate în dificultate și asistență persoane vârstnice
a)informează şi consiliază persoanele în legătură cu prevederile Legii nr. 17/2000 privind
asistența socială a persoanelor vârstnice și ale Legii nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
b)completează evaluarea situaţiei socio-economice a persoanei adulte aflate în nevoie, a nevoilor
şi resurselor acesteia. Asigură furnizarea de informaţii şi servicii adecvate în vederea refacerii şi
dezvoltării capacităţilor individuale şi ale celor familiale necesare pentru a depăşi cu forţe proprii
situaţiile de dificultate, după epuizarea măsurilor prevăzute în planul individualizat privind
măsurile de asistenţă socială;
c) primeşte şi verifică în termen legal, toate sesizările, petiţiile şi reclamaţiile legate de
eventualele situaţii de risc în care sunt implicate persoane adulte aflate în dificultate și vârstnice;
d) asigură soluţionarea urgenţelor sociale şi intervine în combaterea și prevenirea
instituționalizării persoanelor vârstnice, ca posibilitate de abuz din partea familiei;
e) iniţiază şi aplică măsuri de prevenire şi combatere a situaţiilor de marginalizare şi excludere
social a persoanelor vârstnice;
f) consiliază social şi emoţional persoanele adulte și persoanele vârstnice, oferindu-le acestora
suport focalizat, profesionalizat şi susţinut pentru nevoi urgente, dar şi pentru refacerea şi
dezvoltarea capacităţilor de a face faţă situaţiilor limită;
g) facilitează şi încurajează legăturile interumane, inclusiv cu familiile persoanelor vârstnice şi
stimulează participarea acestora la viaţa socială;
h) facilitează accesul persoanelor vârstnice vulnerabile în diverse instituţii specializate (spitale,
instituţii de recuperare etc.) şi le îndrumă spre alţi furnizori acreditaţi de servicii sociale;
i) identifică la nivelul comunității locale unele servicii de suport pentru persoanele vârstnice și
pentru persoanele adulte în dificultate;
j) acordă persoanei adulte aflate în dificultate și persoanei vârstnice asistenţă şi sprijin pentru
exercitarea dreptului său la exprimarea liberă a opiniei;
k) depune diligențe și colaborează cu Serviciul juridic și contencios pentru clarificarea situaţiei
juridice a persoanei adulte aflate în dificultate și a persoanei vârstnice, inclusiv pentru
înregistrarea tardivă a naşterii acesteia;
l) colaborează cu diferite instituţii publice şi private în vederea asigurării serviciilor de calitate
adecvate nevoilor persoanelor adulte aflate în dificultate și a celor vârstnice;
m) sprijină soluţionarea cazurilor persoanelor adulte aflate în dificultate și a celor vârstnice,
colaborând cu DGASPC – uri din ţară, secţii şi spitale în vederea monitorizării stării clinice şi
sociale a beneficiarilor ce trebuie instituţionalizaţi;
n) verifică şi reevaluează trimestrial şi ori de câte ori este cazul modul de îngrijire a persoanei
adulte în nevoie pentru care s-a instituit o măsură de asistenţă socială într-o instituţie, în vederea
menţinerii, modificării sau revocării măsurii stabilite;
o) depune diligenţele necesare pentru reabilitarea persoanei adulte conform planului
individualizat privind măsurile de asistenţă socială;
p) asigură organizarea, administrarea şi finanţarea serviciilor sociale destinate persoanelor
vârstnice, precum şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, în condiţiile legii.
9.3. Compartimentul manageri de caz a persoanelor adulte cu dizabilități aflate în
sistem rezidențial
a) implementează metoda managementului de caz în domeniul protecției persoanelor adulte cu
dizabilități, beneficiare de servicii sociale în cadrul centrelor rezidențiale din structura Direcției
Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului a Județului Suceava;

b) colaborează cu membrii echipei multidisciplinare din cadrul centrelor rezidențiale pe întreg
procesul de furnizare a serviciilor sociale către persoanele adulte cu dizabilități;
c) depune diligenţele necesare pentru reabilitarea persoanei adulte cu dizabilități conform
planului personal privind măsurile de asistenţă socială;
d) acordă persoanei adulte cu dizabilități asistenţă şi sprijin pentru exercitarea dreptului său la
libera exprimare a opiniei;
e) asigură colaborarea şi implicarea activă a familiei/reprezentantului legal şi a adultului şi îi
sprijină pe aceştia în toate demersurile întreprinse pe tot parcursul managementului de caz;
f) dezvoltă relaţiile cu comunitatea şi cu alte instituţii publice sau organizaţii ce pot sprijini
demersurile pentru soluţionarea cazurilor;
g) furnizează serviciile şi intervenţiile pentru adult, familie/reprezentant legal şi alte persoane
importante pentru persoana adultă cu dizabilități;
h) colaborează cu Serviciile de asistenţă socială ale consiliilor locale, ONG-uri, alte organisme şi
organizaţii cu atribuţii în domeniul protecţiei persoanelor cu dizabilităţi;
i) acţionează pentru atingerea obiectivelor pe termen scurt, mediu şi lung prevăzute în strategia
DGASPC, referitoare la restructurarea, organizarea şi dezvoltarea sistemului de protecţie a
adultului aflat în dificultate, după adoptarea şi aprobarea acesteia, potrivit atribuţiilor ce îi revin;
j) întocmește şi redactează lucrări de sinteză și lucrări statistice privind protecţia persoanelor
adulte cu dizabilități;
k) întocmește Plan individual de servicii pentru persoanele adulte cu dizabilități beneficiare de
servicii sociale în cadrul centrelor rezidențiale din structura Direcției Generale de Asistență
Socială și Protecția Copilului a Județului Suceava și îl înaintează spre avizare Serviciului de
evaluare complexă copii și persoane adulte cu dizabilități.
9.4 Compartimentul locuire incluzivă
a) contribuie la realizarea acțiunilor necesare pentru achiziționarea, închirierea sau construirea și
gestionarea de locuințe pentru persoane adulte cu dizabilități care să respecte principiile locuirii
incluzive, care să poată fi accesate de către persoanele cu dizabilități în procesul de
dezinstituționalizare, în funcție de alegerea lor, conform legislației în vigoare;
b) realizează demersuri pentru creșterea accesului persoanelor adulte cu dizabilități la locuințe
sociale prin sprijinirea persoanelor care trăiesc în mediul rezidențial de a solicita locuințe sociale;
c) contribuie la promovarea dreptului la viața independentă și a integrării în comunitate a
persoanelor cu dizabilitați din locuințele protejate, prin facilitarea accesului la locuințe adecvate
în comunitate și furnizarea separată a serviciilor de sprijin corespunzatoare nevoilor acestora;
d) identifică și asigură accesul la soluții de locuire pentru persoanele dezinstituționalizate care să
respecte standardele de locuire incluzivă și alegerile persoanelor adulte cu dizabilități.
9.5. Compartimentul coordonare și îndrumare metodologică SPAS-uri

a) organizarea de întâlniri lunare de lucru între angajaţii direcţiei generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului, asistenţii sociali şi managerii de caz de la nivelul altor servicii publice de
asistenţă socială;
b) furnizarea altor servicii publice de asistenţă socială de informaţii cu privire la desfăşurarea la
nivel naţional a procesului de dezinstituționalizare, precum şi cu privire la oportunităţile de
schimb de experienţă cu alte comunităţi;
c) sprijinirea activitații managerilor de caz în tranziţia persoanelor adulte cu dizabilităţi din
mediul rezidenţial în comunitate;
d) asigurarea legăturii dintre serviciul public de asistenţă socială şi celelalte compartimente ale
direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, precum şi cu alte direcţii generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului, după caz;
e) asigurarea legăturii dintre alte servicii publice de asistenţă socială şi protecţia copilului cu alte
entităţi de drept public sau privat implicate în procesul de dezinstituţionalizare şi de prevenire a
instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi;

f) sprijinirea activității în teren a reprezentantului serviciului public de asistenţă socială de la
nivel local sau a managerului de caz, la solicitarea acestuia, prin participare şi intervenţie, atunci
când situaţia o impune;
g) facilitarea colaborării între serviciile publice de asistenţă socială, precum şi cu organizaţiile
neguvernamentale care activează la nivelul unităţii administrativ-teritoriale;
h) sprijinirea serviciul public de asistenţă socială în activitatea de identificare a nevoilor de
formare continuă a personalului, a cursurilor de formare continuă şi a surselor de finanţare pentru
acestea;
i) sprijinirea serviciul public de asistenţă socială în activitatea de înfiinţare şi organizare a
serviciilor sociale comunitare pentru persoane adulte cu dizabilităţi;
j) sprijinirea serviciul public de asistenţă socială în activitatea de elaborare a strategiilor pentru
dezvoltarea serviciilor sociale şi a planurilor de acţiune locale, corelate cu strategia judeţeană şi
cu strategiile naţionale în domeniul dizabilităţii;
k) desfăşoară lunar sau trimestrial, după caz, întâlniri de lucru cu asistenţii sociali desemnaţi să
menţină legătura cu serviciile publice de asistenţă socială din unităţile administrativ-teritoriale de
la nivelul judeţului, pentru a analiza situaţiile din teritoriu şi a decide măsurile necesare.

ÎNAPOI
Sari la conținut