12.1 Compartimentul management de caz pentru copii în sistem rezidenţial
a) asigură prin managerii de caz, coordonarea tuturor activităţilor de asistenţă socială şi protecţia
specială a copiilor aflaţi cu măsură de protecţie specială în centre de tip rezidenţial şi a celor care
îndeplinesc condiţiile pentru a fi admişi în centre de tip rezidenţial, cu respectarea prevederilor
legale specifice în vigoare;
b) asigură protecţia specială a copiilor separaţi temporar sau definitiv de părinţii lor, ca urmare a
stabilirii, în condiţiile legii, a unei măsuri de plasament într-o unitate de tip rezidenţial;
c) asigură respectarea şi promovarea drepturilor copilului;
d) se ocupă de reintegrarea copiilor în cadrul familiei biologice sau de plasamentul acestora în
cadrul familiei lărgite iar în situaţia în care aceasta nu este posibilă identifică alternative de tip
familial;
e) se ocupă de integrarea şcolară a copiilor cu dizabilităţi uşoare prin reintegrarea acestora în
învăţământul de masă cu curriculum adaptat;
f) se ocupă de reintegrarea socio-profesională a tinerilor care au depăşit vârsta de 18 ani şi care au
beneficiat până la această vârstă de o măsură specială de protecţie în sistem rezidenţial,
colaborează cu organisme private autorizate în vederea facilitării integrării acestora;
g) se implică în depăşirea situaţiei dificile generate de părăsirea de către tineri a mediului protejat
din cadrul unităţilor rezidenţiale, prin dezvoltarea autonomiei tinerilor, identificarea unor soluţii
de perspectivă pentru viitorul social şi profesional al acestora;
h) desfăşoară activităţi de informare, educare şi comunicare la nivelul comunităţii, având ca scop
sensibilizarea acesteia, accesul la informaţii de specialitate şi de interes general despre copil şi
familie, precum şi despre serviciile de care poate beneficia;
i) elaborează programe de informare şi consiliere a părinţilor în ceea ce priveşte riscurile şi
consecinţele separării temporare sau definitive de familie şi mediul familial asupra copiilor,
comunitatea fiind conştientă de consecinţele separării temporare a copiilor de familiile lor asupra
dezvoltării copilului şi menţinând relaţii de comunicare strânsă cu personalul serviciului;
j) asigură consiliere socială, psihologică, juridică copiilor/tinerilor din unităţile de tip rezidenţial
şi familiilor acestora, promovează parteneriatul cu copilul şi familia, responsabilizează
beneficiarii şi încurajează iniţiativa acestora;
k) valorizează capacităţile şi resursele beneficiarilor;
l) implică şi responsabilizează comunitatea în vederea asigurării protecţiei şi promovării
drepturilor copilului;
m) asigură respectarea confidenţialităţii datelor cu privire la beneficiari;
n) asigură menţinerea relaţiilor personale şi contactele directe cu părinţii, rudele, precum şi cu
alte persoane faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament;
o) susţine beneficiarul, astfel încât părinţii sau reprezentantul legal al copilului să nu împiedice
relaţiile personale ale acestuia cu bunicii, fraţii si surorile ori cu alte persoane alături de care
copilul s-a bucurat de viaţă de familie, în măsura în care acest lucru nu contravine interesului său
superior;
p) colaborează cu serviciile publice de asistenţă socială şi persoanele cu atribuţii de asistenţă
socială din cadrul autorităţilor locale în vederea identificării membrilor familiei lărgite a copilului
şi a sprijinirii familiei acestuia pentru reintegrare familială;
q) colaborează cu organele de poliţie în vederea obţinerii de informaţii referitoare la datele de
identificare ale părinţilor şi actualizarea datelor privind domiciliul/reşedinţa acestora;
r) propune menţinerea, înlocuirea, încetarea măsurii de protecţie ori deschiderea procedurii
adopţiei interne, în condiţiile legii;
s) colaborează cu organisme private acreditate pentru acordarea serviciilor specializate specifice
centrelor de tip rezidenţial;
t) instrumentează cazuri noi (întocmire dosare pentru prezentarea în Comisia pentru Protecția
Copilului Suceava sau pentru reprezentare în instanţă de către Serviciul juridic şi contencios din
cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului a Judeţului Suceava);
u) întocmeşte Raportul psihosocial al copilului şi PIP (plan individualizat de protecţie) împreună
cu responsabilul de caz şi echipa interdisciplinară (din echipă fac parte: asistent social, psiholog,
jurist, psihopedagog, kinetoterapeut, educator);
v) urmăreşte implementarea PIS (plan individualizat de servicii) în vederea prevenirii separării
copilului de familie la nivelul comunităţii;
w) identifică nevoile beneficiarilor, întocmeşte şi implementează planul de intervenţie
personalizat;
x) informează cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le au beneficiarii serviciului
rezidenţial;
y) acordă suport emoţional pentru copiii/tinerii din sistemul de protecţie;
z) verifică trimestrial împrejurările care au stat la baza stabilirii măsurilor de protecție specială
potrivit legii.
12.2. Compartiment management de caz pentru copii în servicii de tip familial
a) asigură protecția copilului care necesită stabilirea unei măsuri de protecție ce impune creșterea,
îngrijirea și educarea copilului de către un asistent maternal profesionist;
b) această protecție include și plasarea copilului în regim de urgență, plasarea copilului cu nevoi
speciale (de exemplu copil cu deficiențe, copil abuzat, copil cu tulburări de comportament, copil
cu HIV/SIDA) în vederea recuperării sale;
c) instrumentează și soluționează toate sesizările referitoare la copiii care necesită protecție prin
îngrijirea lor de către un asistent maternal;
d) asigură derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea
prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile şi a prezentului regulament;
e) evaluează, în urma sesizării, nevoile copilului care necesită o măsură de protecție;
f) revizuiește trimestrial evoluția dezvoltării fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale a
copilului evaluarea nevoilor copilului;
g) verifică semestrial împrejurările care au stat la baza stabilirii măsurii de protecție specială
pentru copii;
h) realizează instruiri specifice cu asistenții maternali profesioniști cu privire la nevoile copilului;
i) colaborează cu specialişti din alte servicii în vederea soluţionării cazurilor, identificării de
resurse;
j) monitorizează respectarea standardelor minime de calitate;
k) sesizează conducerii serviciului situaţii care pun în pericol siguranţa beneficiarului, situaţii de
nerespectare a prevederilor prezentului regulament;
l) întocmeşte rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
m) face propuneri de îmbunătăţire a activităţii în vederea creşterii calităţii serviciului şi respectării
legislaţiei;
n) coordonează procesul de potrivire a copilului cu asistentul maternal profesionist;
o) întocmește convenția de plasament;
p) coordonează activitățile privind transferul copilului la asistentul maternal profesionist;
q) întocmește, păstrează si actualizează dosarul copilului;
r) organizează, coordonează și monitorizează activitățile în care sunt implicați alți specialiști,
atunci când nevoile copilului impun aceste intervenții;
s) asigură menținerea relațiilor copilului cu familia sa, sau cu orice alte persoane relevante pentru
viața acestuia;
ș) participă la programe de pregătire specifică, în funcție de nevoile de formare identificate de
supervizor;
t) evaluează capacitatea solicitanţilor, în vederea atestării ca asistent maternal profesionist;
ț) participă la pregătirea solicitantului în calitate de formator sau în vederea sprijinirii
solicitantului pe parcursul pregătirii;
u) întocmeşte, păstrează şi actualizează dosarul asistentului maternal profesionist, conform
standardelor prevăzute în legislaţie;
v) sprijină şi monitorizează activitatea asistentului maternal profesionist, asigurându-se ca acesta
este informat în scris, acceptă, înțelege şi acţionează în conformitate cu standardele, procedurile
şi metodologia promovate de către autoritatea competentă;
w) informează asistentul maternal profesionist cu privire la standarde, proceduri şi alte
instrucţiuni referitoare la îngrijirea copilului, asigurându-se că acestea au fost înţelese;
x) participă la procesul de potrivire a copilului cu asistentul maternal profesionist;
y) identifică nevoile de pregătire şi potenţialul fiecărui asistent maternal profesionist, precum şi
ale membrilor familiei acestuia;
z) evaluează anual activitatea fiecărui asistent maternal profesionist, conform standardelor
prevăzute în legislaţie.